Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
#TheFitLife
Τι είναι η Δίαιτα Dukan;

Η δίαιτα Dukan είναι μια ευρέως γνωστή δίαιτα την οποία επινόησε ο Γάλλος πρώην νευρολόγος, διατροφολόγος Pierre Dukan. Η δίαιτα Dukan στηρίζεται στην πρόσληψη μεγάλων ποσοτήτων πρωτεϊνών και μειωμένες ποσότητες λιπών και υδατανθράκων. Το βιβλίο του ‘‘Dukan Diet’’ είναι αρκετά δημοφιλές και Παγκοσμίως γνωστό, καθώς υπόσχεται απώλεια 8-12 κιλών και πολλών πόντων από την περιφέρεια σε λιγότερο από 2 μήνες! Εξαιτίας του όμως, έχασε την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ως ιατρός, λόγω του όχι τόσο ηθικά σωστού και για την υγεία επικίνδυνου διαιτολογικού αυτού προγράμματος.

Η επιλογή των πρωτεϊνών ως κύριο διατροφικό συστατικό στη δίαιτα Dukan, έγινε διότι χρειάζονται περισσότερη ενέργεια για να διασπαστούν στο στομάχι και παρατείνουν το αίσθημα κορεσμού, καθυστερώντας με αυτό τον τρόπο το επόμενο γεύμα, του ατόμου που θέλει να μειώσει το σωματικό του λίπος.

 

Τα στάδια της δίαιτας Dukan

Η δίαιτα Dukan περιλαμβάνει τέσσερα βασικά στάδια: επίθεση, πλεύση, σταθεροποίηση και συντήρηση. Η επιλογή των τροφών και η διάρκεια του κάθε σταδίου, εξαρτάται επί το πλείστον από το στόχο που έχει τεθεί στη μείωση του σωματικού λίπους. Μέχρι να αποκτηθεί το επιθυμητό σωματικό βάρος, βγάζουμε τελείως από τη διατροφή αλεύρι, ζάχαρη, φρούτα, πατάτες, ρύζι, ψωμί, ζυμαρικά και όσπρια. Απαγορεύονται τα τηγανητά και ότι και αν μαγειρέψουμε δεν χρησιμοποιούμε λάδι.Το ορατό λίπος από το κρέας αφαιρείται, όπως και η πέτσα από τα πουλερικά.

1ο στάδιο της δίαιτας Dukan, η φάση της επίθεσης

Στη φάση της Επίθεσης της δίαιτας Dukan, επιτρέπεται να καταναλώνονται μόνο πρωτεΐνες, αλλά άφθονα σε ποσότητα, όπως άπαχο κρέας βοδινού, πουλερικά, ψάρια και ένα αυγό, μαζί με 1.5 κουταλιά πίτουρο βρώμης την ημέρα. 

2ο στάδιο της δίαιτας Dukan, η φάση της πλεύσης

Στο στάδιο αυτό της Πλεύσης, όπως την ονομάζει ο ιδρυτής της δίαιτας Dukan, στην πρωτεϊνική δίαιτα προστίθενται κάποια λαχανικά φτωχά σε άμυλο. Επιτρέπονται δηλαδή, όλα τα πράσινα λαχανικά και χόρτα, οι μελιτζάνες, το μπρόκολο, το λάχανο, κουνουπίδι, σπαράγγια, αγγούρι, φασολάκια, μπάμιες, πράσα, μανιτάρια, πιπεριές, κολοκύθια, ραδίκια και ντομάτες. Τα καρότα και τα παντζάρια μπορούν να καταναλωθούν μέχρι  200 γραμμάρια τη βδομάδα το καθένα. Απαγορεύονται τα φρούτα και τα αμυλούχα λαχανικά και όσπρια (π.χ. πατάτες, καλαμπόκι, αρακάς, φασόλια, φακές). 

3ο στάδιο της δίαιτας Dukan, η φάση της σταθεροποίησης

Το στάδιο αυτό ξεκινάει όταν φθάσουμε στο επιθυμητό σωματικό βάρος. Η δίαιτα εμπλουτίζεται με τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες, όπως ψωμί ολικής άλεσης και φρούτα, δύο φορές την εβδομάδα επιτρέπονται μακαρόνια, πατάτες, όσπρια και τυρί. Μια φορά την εβδομάδα τηρείται η αυστηρή πρωτεϊνική δίαιτα. 

4ο στάδιο της δίαιτας Dukan, η φάση της συντήρησης

Όταν το άτομο που έχει επιτύχει το στόχο του στο σωματικό του βάρος και νιώσει ασφάλεια στο να συντηρήσει την κατάσταση αυτή, περνάει σε ελεύθερη διατροφή. Μπορεί να τρώει ότι θέλει, φθάνει μια φορά την εβδομάδα να συνεχίσει να τηρεί την αυστηρή πρωτεϊνική δίαιτα. 

Αρνητικά της δίαιτας Dukan

Ένα από τα κυριότερα μειονεκτήματα της δίαιτας Dukan είναι ο κίνδυνος της αφυδάτωσης, για αυτό κατά τη διάρκεια της δίαιτας αυτής συστήνεται κατανάλωση 8 ποτηριών νερού την ημέρα. Η έλλειψη θρεπτικών συστατικών, φυτικών ινών και βιταμινών λόγω μη κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών είναι ένα ακόμα σοβαρό μειονέκτημα της δίαιτας Dukan, αλλά σύμφωνα με τον Dukanτο μεγαλύτερο ποσοστό της ημερήσιας συνιστώμενης δόσης προσλαμβάνεται με τη βρώμη και με συμπληρώματα βιταμινών και ιχνοστοιχείων. Πολλά άτομα που ακολουθούν τη δίαιτα Dukan πάσχουν από δυσκοιλιότητα, ξηροστομία, αδυναμία και δύσοσμη αναπνοή. Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος κέτωσης, οστεοπενίας-οστεοπόρωσης και νεφρολιθίασης, ενώ έρευνες δείχνουν ότι συσχετίζεται με την ανάπτυξη καρκίνου του παχέος εντέρου. 

 

Θετικά της δίαιτας Dukan

Ένα από τα πλεονεκτήματα της δίαιτας Dukan είναι η διάρκεια της έναντι άλλων παρόμοιων διαιτών, η οποία οδηγεί σε σταδιακή μείωση των κιλών και διατήρηση τους για περισσότερο καιρό. Παρότι είναι πρωτεϊνική η δίαιτα, σταδιακά εντάσσει στο πρόγραμμα τρόφιμα σημαντικά και απαραίτητα για μια πλήρη ισορροπημένη διατροφή. 

Tip: Κάθε δίαιτα θέλει προσοχή και σωστή τήρηση της! Καλό είναι μετά από κάθε δίαιτα να μη δημιουργείται το αίσθημα στέρησης και να υιοθετείται μια σωστή διατροφική αγωγή, για να έχουμε διατήρηση του αποτελέσματος. Ένα παράλληλα, απλό πρόγραμμα άσκησης μπορεί να βοηθήσει να επιτευχθεί ο στόχος μείωσης του σωματικού βάρους ευκολότερα. Στην περίπτωση της δίαιτας Dukan συστήνεται 30 λεπτά καθημερινό περπάτημα.